استاندار کرمان: شرکت های دانش بنیان قلب تپنده صنایع و معادن باشند

استاندار کرمان با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان باید به قلب تپنده صنایع و معادن تبدیل شوند گفت: باید کار علمی متناسب با دنیا داشته باشیم وگرنه با شیوه های قدیمی و دانش های بدون پژوهش نمی‌توان کاری انجام داد.

به گزارش ایرنا، علی زینی وند شامگاه ‌شنبه در حاشیه بازدید از پنجمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته کرمان با بیان اینکه این نمایشگاه تخصصی و پیشرفته است و از نقاط مختلف کشور در حوزه صنعت و معدن در این نمایشگاه شرکت کردند افزود: کرمان پایلوت اصلی صنعت و معدن کشور است و حتی نمایندگانی از شرکت های خارجی در این نمایشگاه حضور دارند.

وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه در دنیا یکی‌ از ضروریات است ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا این نمایشگاه با نشاط خوبی برگزار شده است.

زینی وند با بیان اینکه در این نمایشگاه حضور شرکت های دانش بنیان و تنوع مشارکت و حضور شرکت های واسط و قطعات بسیار چشمگیر بود تصریح کرد: این نمایشگاه می‌تواند تاثیر زیادی در هم افزایی و کیفیت بخشی حوزه صنعت و معدن داشته باشد و بین استان ها و شرکت های مهم تبادل خوبی ایجاد کند تا در آینده بخش صنعت و معدن به تناسب پیشرفت های علمی در دنیا ارتقا یابد.

استاندار کرمان در بازدید از شرکت های دانش بنیان در این نمایشگاه گفت: ثبت شرکت ذیل شرکت دانش بنیان یک برند مهم است.

وی ادامه داد: باید کار علمی متناسب با دنیا داشته باشیم وگرنه با شیوه های قدیمی و دانش های بدون پژوهش و کار R&D مبتی بر شرایط دنیا نمی‌توان کاری انجام داد تا شرکت‌های دانش بنیان در همه صنایع از جمله صنایع صنعت و معدن و فولادی به عنوان برجسته ترین شرکت ها در این عرصه باشند.

زینی وند همچنین در بازدید از شرکت های معدنی گل گهر در این نمایشگاه در پاسخ به سوالی مبنی بر مدیریت شرکت گل گهر افزود: این شرکت یکی از مجموعه های موفق کشور است زیرا طرح های توسعه ای قابل قبولی دارد.

وی افزود: شرکت گل گهر در زمینه توسعه متوازن و بخش های فرهنگی و اجتماعی اقدامات موفقی انجام داده است و در این نمایشگاه شرکت های بزرگ گل گهر حضور دارند که امیدواریم با دانش روز پیش بروند تا در صنعت فولاد و سنگ آهن در قله قرار گیریم.

استاندار کرمان افزود: شرکت ها و صنایع بزرگ فعال در استان را ملزم به خرید قطعات مورد نیاز خود از قطعه سازان کرمانی کرده ایم.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه بانک اطلاعاتی در زمینه نیازمندی ها و توانمندی های استان در حوزه صنعت و معدن نداریم گفت: بانک اطلاعات جامع نیازها و توانایی های استان توسط اتاق بازرگانی کرمان در حال انجام است و اطلاعات در حوزه SPX(نظام مبادلات پیمانکاری فرعی) جمع بندی شده است.

استاندار کرمان با تاکید بر لزوم رقابتی شدن تولید گفت: این مهم منجر به افزایش کیفیت و کاهش قیمت می شود و اگر SPX های که در این استان راه اندازی می کنیم، نتوانند با بازارهای خارج از استان به لحاظ قیمت و کیفیت رقابت کنند، با شکست روبرو خواهیم شد.

وی یکی از راهکارهای توسعه متوازن استان را در راه اندازی SPXها تعریف کرد و افزود: به زودی با عملیاتی کردن SPXها در استان، گامی استوار در راستای توسعه متوازن استان برخواهیم داشت.

زینی وند تصریح کرد: ما فقط می توانیم نیازمندی های استان را احصا و شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی استان را ملزم به خرید کالای که با همان کیفیت و قیمت در استان ساخته می شود؛ کنیم اما بازاریابی و سودهی قطعه سازان بر عهده بخش خصوصی است.

وی تصریح کرد: صنایع پایین دستی باید از تجارب دنیا برای حضور در بازارها بهره گیرد و امروز نگاه دنیا به دانش روز، کیفیت و کاهش هزینه ها است که این ویژگی های مهم را می توان با شرکت های دانش بنیان محقق کرد.