جلوگیری از ساخت‌ و سازهای غیرمجاز در کنگاور خط قرمز دولت سیزدهم

کرمانشاه– ‌ایرنا– نظارت‌ها و برخوردهای بازدارنده در ساخت‌وسازهای غیرمجاز و خارج از محدوده در کنگاور، از مصادیق شعار مبارزه با فساد در دولت‌سیزدهم است که برای برخورد موثر نیاز به حمایت‌ دستگاه‌ قضایی دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ساخت‌وسازهای غیرمجاز شهری و روستایی به عنوان یک ناهنجاری اجتماعی مسیر توسعه متوازن و بهینه شهری را کُند می کند و گسترش این پدیده می تواند اثراتی همچون تخریب سیمای کالبدی شهر، از بین رفتن منابع، تعرض به حریم رودها و رودخانه ها و در نهایت آلودگی زیست محیطی را برجا بگذارد.

مسئولان استان کرمانشاه با محوریت استاندار، در راستای صیانت از کالبد و حفظ حریم شهرها و روستاها و به منظور تعیین ساز و کار مشخص جهت برخورد قاطع با ساخت و ساز غیرمجاز و اجرای دقیق ماده صد قانون شهرداری‌ها و جلوگیری از تخلفات ساختمانی با متخلفان در هر رده و دستگاهی بدون اغماض براساس ضوابط موجود برخورد می کنند.

تکلیف جدید استاندار کرمانشاه، گامی در مسیر مقابله با تخلفات ساخت‌وساز

چشم پوشی از تخلفات فراوان در ساخت و سازهای بی ضابطه و خلاف قانون در پوشش کمیسیون ماده ۱۰۰ توسط شهرداری‌ها موجب شد تا استاندار کرمانشاه با ورود به این گونه معاملات و تعیین تکلیفی جدید برای این ارگان، بساط فساد و تخلف را در این حوزه برچیند.

«بهمن امیری مقدم» در جلسه نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی(۲۷مهرماه۱۴۰۱-استانداری کرمانشاه) تاکید کرد: قرار نیست حقوق شهروندی قربانی شود تا یک فرد به حداکثر سود خویش برسد و ساختمان‌هایی که تخلف آشکار دارند باید پلمب و تخریب شوند.

او با اشاره به این امر که شهرداری باید از تخلفات جلوگیری کند نه اینکه برای درآمدزایی خود زمینه تخلف را فراهم سازد، افزود: شهرداری باید برای خود درآمد پایدار ایجاد کند زیرا تکیه کردن بردرآمدهای کمیسیون ماده ۱۰۰ به هیچ عنوان اصولی و منطقی نیست.

اجازه ساخت حتی یک واحد غیرمجاز در حاشیه شهر کنگاور داده نمی شود

فرماندار کنگاور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه انضباط شهری و مسائل ساخت‌وسازهای غیر مجاز و استحکام بناها همواره مورد تاکید و دغدغه فرمانداری بوده اظهار داشت: بر اساس نقشه ها و مشخصاتی که شهرداران کنگاور و گودین برنامه ریزی کردند باید شهرهایی منضبط و در شان شهروندان داشته باشیم.

«فرزادالماسی» با تاکید بر اینکه باید کانون های ساخت‌وساز غیرمجاز، خارج از شهرها و محدوده روستاها شناسایی و از هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز ممانعت شود، اظهار کرد: متاسفانه در روستای “قارلق بزرگ” در جنوب شرق کنگاور در حریم رودخانه ساخت وساز غیرمجاز صورت گرفته بود که تبعات مختلفی در پی داشت.

وی با تاکید بر اینکه یکی از وظایف مهم مهندسین ناظر و ماموران شهرداری و بنیاد مسکن در هنگام عملیات ساخت و ساز، نظارت دقیق نسبت به مراحل اجرای آن و رعایت اصول فنی و مقررات است که در صورت وجود نظارت دقیق و جدی نباید شاهد وجود تعداد زیادی پرونده در کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ باشیم.

فرماندار کنگاور اظهار داشت: متاسفانه ساخت و سازهای غیر مجاز در حاشیه شهرها در سال های اخیر شدت گرفته و در شهر کرمانشاه همه شاهد بودند چه مشکلاتی به وجود آمد(فوت خانم آسیه پناهی)؛ در کنگاور به شهرداران تاکید شده حتی یک واحد غیرمجاز هم در حاشیه شهرها ساخته نشود.

وی با تاکید بر ضرورت مقابله و مبارزه جدی با ساخت و ساز غیرمجاز در حریم و حاشیه شهرها و روستاها تصریح کرد: همکاری و هماهنگی تمامی دستگاه‌های مرتبط با امر ساختمان از جمله شهرداری‌ها، سازمان نظام مهندسی، بنیاد مسکن و راه و شهرسازی امری مهم و ضروری است.

برخورد قاطعانه با ساخت وسازهای غیرمجاز نیازمند حمایت قضایی است

بخشدار مرکزی کنگاور هم در این راستا، برخورد با هرگونه تغییر غیر قانونی اراضی کشاورزی و همچنین ساخت و سازهای غیر مجاز در مناطق روستایی را یکی از مسائل مهم عنوان کرد و ادامه داد: عدم توجه به این مهم می تواند چالش ها و مشکلات بسیاری را در مناطق روستایی ایجاد کند.

«مصطفی خزایی» از تشکیل پرونده تخلفات ساختمانی روستایی در بخش مرکزی کنگاور خبر داد و افزود: پیش از تشکیل پرونده، اخطاریه ها از سوی دهیاران و کارشناسان فنی بخشداری ارسال می شود که تلاش می شود تا از هرگونه تغییر غیر قانونی اراضی کشاورزی و همچنین هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز (در ابتدای شروع به کار) در روستاهای منطقه جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه برای اجرای احکام نیاز به پشتیبانی دستگاه قضایی داریم، تاکید کرد: در روستای سلطان آباد از بخش مرکزی، حکم تخریب یک واحد ۴۰ متری غیرمجاز اخذ شد و این واحد با حضور نماینده های قضایی و انتظامی تخریب شد، ولی مالک متخلف دوباره اقدام به ساخت کرد که باید دستگاه قضایی قاطعانه با آنها برخورد کند.

اراضی قولنامه ای کنگاور؛ مهمترین علت ساخت وسازهای غیرمجاز

شهردار کنگاور هم در این راستا مهمترین و اصلی ترین علت ساخت و سازهای غیرمجاز در کنگاور را اراضی قولنامه ای عنوان کرد و اظهار داشت: ۹۹درصد اراضی شهر کنگاور قولنامه ای است.

«علی مرادی» در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اینکه عدم صدور پروانه و ارائه خدمات به زمین‌های قولنامه ای گرفتاری‌هایی برای برخی شهروندان ایجاد کرده، بیان داشت: افرادی که به خاطر قولنامه ای بودن املاک شان امکان دریافت خدمات از شهرداری را ندارند و برخی از آنها متاسفانه به همین بهانه اقدام به ساخت و ساز غیر مجاز می‌کنند.

وی با توضیح اینکه شهر کنگاور دارای ۷۶۹ هکتار محدوده و چهار هزار و۶۰۰ هکتار حریم و طرح تفکیکی است، اظهار کرد: به مالکین برخی زمین های قولنامه ای که در معبر قرار دارند و از طرح تفکیکی نیز برخوردار هستند اجازه ساخت داده شده که بیش از این نارضایتی ایجاد نشود.

شهردار کنگاور در ادامه از تدوین طرح تفصیلی شهر کنگاور بر اساس خواسته‌ها و نیازهای جدید بعد از ۹ سال خبر داد و تصریح کرد: انتظار می‌رود پس از برگزاری جلسه کمیسیون ماده پنج به شهرداری ابلاغ شود.

اداره راه و شهرسازی؛ مانع ساخت و ساز های مجاز

مرادی در ادامه با اشاره به دیگر راهکارهای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، اضافه کرد: افزایش ساخت در طبقات ساختمان هایی که دارای مجوز هستند می تواند در ساخت و سازهای غیرمجاز بکاهد ولی مشکل سدراه، اداره راه و شهرسازی است.

او با بیان اینکه عدم تراکم اضافه در ساخت طبقات در کنگاور یکی از مهمترین عواملی بوده که شهروندان انگیزه لازم برای ساخت را ندارند و راه و شهرسازی متاسفانه سالهاست اجازه توسعه این شهر را نمی دهد.

وی اضافه کرد: طی ۶ ماه گذشته مکاتبات لازم جهت مجوز افزایش ساخت طبقات در معبرهای ۴۵ متری با راه و شهرسازی انجام شده ولی تاکنون پاسخی دریافت نکرده ایم.

فرصت توسعه عمودی هفت هزار واحد مسکونی در کنگاور

رئیس اداره راه و شهرسازی کنگاور نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه یکی از مشکلات این شهر توسعه افقی آن است، تاکید کرد: گسترش افقی نوعی پراکندگی شهری و افزایش مفرط استفاده از زمین شهری است که باعث کاهش تراکم جمعیت، افزایش سهم فضاهای باز و بدون استفاده و در نتیجه گسیختگی بخش های مختلف شهری می شود.

«علی سجادی» با بیان اینکه نباید به سمت بلندمرتبه سازی در کنگاور حرکت کرد، گفت: در یک معبر هشت متری با چه منطقی ساختمانی به ارتفاع ۱۴ متر ساخته می شود؟ در حالی که نقشه های معماری سازه برای ۲ طبقه با پیلوت طراحی شده است.

وی ادامه داد: در شهر کنگاور هفت هزار واحد یک طبقه وجود دارد که اگر بنا را بر ساخت حتی چهار هزار واحد به صورت ۲ طبقه هم بگذاریم، تا سالها در این شهر مشکل کمبود مسکن نخواهیم داشت.

ضرورت حمایت دستگاه قضا در برخورد با ساخت وسازهای غیرمجاز

شهردار گودین هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: به منظور ایجاد نظم و حفاظت از حریم شهر تازه تأسیس شده گودین و در راستای عمل به وظایف خود باید با متخلفین در زمینه ساخت وسازهای غیرمجاز اقدامات لازم صورت گیرد.

«علی اصغر نیاکانی» اظهار کرد: ساخت‌ و سازهای شهری به صورت غیرقانونی و بدون نظارت کارشناسان نه تنها موجب آسیب زدن به سیما و منظر شهری می‌شود، بلکه ساختار مبلمان شهری، شهرسازی و برنامه‌ریزی شهری را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

وی گفت: یکی از خواسته های ما این است که چرا احکامی که حکم قلع و قمع آن صادر شده است، پشتوانه ای برای اجرای آن وجود ندارد؟

او با بیان اینکه باوجود صدور احکام قضایی در خصوص قلع و قمع برخی سازه های غیرمجاز در شهر گودین ولی اراده ای برای اجرای احکام وجود ندارد.

مبارزه با فساد و برخورد قاطع و بدون اغماض با ساخت‌وسازها و تغییرکاربری‌های غیرمجاز و تجاوز به حریم رودخانه ها به عنوان شعار راهبردی دولت مردمی سیزدهم، خط قرمز مدیران شهرستان کنگاور است که برای اجرای دقیق و کارآمد قانون نیاز به حمایت های قضایی و انتظامی دارند.

شهرستان کنگاور با بیش از ۸۵ هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده است.