قیمت روزانه میلگرد| بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد و راهنمای خرید آنلاین آن

میلگرد نوعی میله فولادی با سطح مقطع دایره‌ای است که در سایزهای متفاوتی تولید می‌شود و نوع فلزی آجدار آن در ساختمان‌سازی، به خصوص برای بتن‌ریزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بتن مقاومت بالایی در برابر نیروهای فشاری دارد اما در برابر نیروهای کششی و چرخشی مقاومت چندانی ندارد.
میلگرد؛ پرکاربردترین مصالح فلزی در ساختمان

میلگرد نوعی میله فولادی با سطح مقطع دایره‌ای است که در سایزهای متفاوتی تولید می‌شود و نوع فلزی آجدار آن در ساختمان‌سازی، به خصوص برای بتن‌ریزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بتن مقاومت بالایی در برابر نیروهای فشاری دارد اما در برابر نیروهای کششی و چرخشی مقاومت چندانی ندارد. استفاده از میلگرد در سازه‌ها می‌تواند از آن‌ها در برابر نیروهای کششی محافظت کند. میلگردها به طور کلی به سه دسته آجدار، ساده و میلگرد کلاف تقسیم‌بندی می‌شوند. عواملی مانند نوع، وزن و جنس میلگرد بر قیمت روزانه میلگرد تاثیرگذار هستند. در این مطلب با مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد و عوامل مشخصی در رشد قیمت آهن و میلگرد در سال‌های اخیر نقش داشته‌اند. آشنایی عوامل افزایش قیمت میلگرد باعث می‌شود تا نسبت به بازار آهن و میلگرد و پیش‌بینی افزایش قیمت آن درک بهتری داشته باشید. در این بخش با مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در روند قیمت‌گذاری این مصالح آشنا خواهیم شد.

وضعیت شاخص نرخ قراضه آهن

در حال حاضر، شاخص نرخ حوزه قراضه آهن و قیمت روز میلگرد آجدار در وضعیت عادی قرار دارد و دیده می‌شود که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال 1400 و مثبت شدن متغیرهای موجود، به خصوص ادامه روند افزایشی قراضه آهن، فولادسازان ما شرایط را برای ادامه این روند مثبت غنیمت خواهند شمرد و تولیدات خود را افزایش خواهند داد.

میزان نیاز بازار به میلگرد

قطعا یکی از مهم‌ترین عوامل قیمت‌گذاری آهن‌آلات و میلگرد، مانند دیگر محصولات و کالاها، میزان نیاز بازار تقاضا به آهن و میلگرد است. این یعنی هرچقدر که نیاز مردم به آهن‌آلات و میلگرد در مدت زمان مورد نظر بیشتر باشد، آن محصول کمیاب به شمار رفته و در نتیجه دچار افزایش قیمت خواهد شد. همچنین اگر نیاز بازار به این محصول کاهش یابد، با گذشت زمان قیمت روزانه میلگردکاهش خواهد یافت.

شرایط قیمت آهن در بازار بورس

بازار بورس ایران نیز در حال حاضر شرایط عادی را سپری می‌کند و قیمت‌ها در این بازار روند مناسبی دارند. همچنین نرخ دلار که بر بازار تمامی محصولات تاثیرگذار است، طی ماه گذشته (دی‌ماه 1400) روند صعودی را آغاز کرده است. بنابراین در ماه جاری، قیمت آهن تحت تاثیر دلار رشد خواهد کرد و باید در انتظار افزایش قیمت‌ها باشیم.

تغییرات قیمت ارز؛ عاملی مهم در قیمت‌گذاری تمام محصولات

با افزایش یا کاهش قیمت ارز، اکثر مواد اولیه دچار نوسانات قیمتی خواهند شد. این تغییرات قیمت مواد اولیه باعث می‌شود تا هزینه تولید میلگرد تغییر کند و در نهایت، قیمت تمام‌شده این محصول نیز دچار تغییر شود. پس قیمت ارز با قیمت مواد اولیه رابطه مستقیم دارد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بیان کنیم، با افزایش قیمت ارز، تولیدگنندگان آهن برای تهیه مواد اولیه خود از نظر مالی دچار مشکل می‌شوند و مجبور می‌شوند تا آهن‌آلات و میلگردهای خود را با قیمت بالاتری بفروشند.

تحولات سیاسی؛ عاملی تاثیرگذار بر قیمت انواع میلگرد

در سال‌های اخیر، قیمت میلگرد نوسانات بسیاری داشته است. در سال 97 قیمت آهن‌آلات و میلگرد یکی از پرنوسان‌ترین سال‌های خود را پشت سر گذاشت. در فروردین سال 1397 قیمت میلگرد حدود 2450 تومان بود و تا مرداد همان سال، به قیمت 5450 تومان رسید. این افزایش چشم‌گیر قیمت که فقط در 4 ماه اتفاق افتاد، با اعتراضات مردم و کناره‌گیری آمریکا از برجام در آذرماه 1397، این قیمت دوباره به 2280 تومان رسید. در پایان سال نیز قیمت میلگرد 4820 تومان بود. پس تحولات سیاسی تاثیر مهمی بر اقتصاد و قیمت میلگرد دارند.

تحلیل قیمت میلگرد در فصول مختلف سال

در طول فصول مختلف یک سال، قیمت میلگرد دائما در حال تغییر است. با نگاه به قیمت میلگرد از ابتدای سال 1397 تا پایان سال 1399 می‌توان گفت که به طور کلی طی این سه سال، قیمت میلگرد بیشتر دچار افزایش شده است. طبق بررسی قیمت‌ها در سال‌های اخیر، معمولا در اواسط سال شاهد نوسانات بسیاری در قیمت تمام‌شده آهن‌آلات و میلگرد هستیم.

معمولا در نیمه دوم سال شاهد کاهش قیمت آهن‌آلات و میلگرد هستیم. اما معمولا در ماه‌های پایانی سال قیمت‌ها با افزایش خود به پیشواز سال جدید می‌روند. با توجه به کاهش قیمت دلار در ماهگذشته و نزدیک شدن به پایان سال،احتمال افزایش قیمت آهن‌آلات و میلگرد با رشد جدید دلار امری قابل پیش‌بینی است.

در سال‌های 98 و 99 قیمت هر کیلوگرم میلگرد بسته به شاخه و نوع آن از 5 هزار تومان تا 12700 تومان هم رسید. می‌توان گفت که روند کلی قیمت آهن و میلگرد از سال 97 تا کنون صعودی بوده است. امسال نیز قیمت میلگرد در حدود 13000 تا 15000 تومان به ازای هر کیلوگرم خرید و فروش شده است. قیمت میلگرد ابهر نیز در همین حوالی است و بیشتر در بازه 14050 تا 14700 تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار خرید و فروش می‌شود.

کاهش تعرفه واردات شمش آهن و تحریم‌های بین‌المللی

تعرفه واردات شمش آهن در سال‌های گذشته از 15 به 5 درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین تحریم‌های بین‌المللی باعث می‌شوند تا قیمت شمش آهن ایران در بازار جهانی در پایین‌ترین اندازه خود باشد. در حال حاضر، ایران یکی از ارزان‌ترین شمش‌های تولیدی جهان را در منطقه ارائه می‌کند. ولی با توجه به افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت شمش آهن در بازار جهانی، کاهش قیمت آهن‌آلات امری دور از ذهن به نظر می‌رسد. کاهش قیمت میلگرد فقط می‌تواند با روند نزولی دلار یا کاهش قیمت جهانی آهن اتفاق بیافتد.

در این مطلب با عوامل تاثیرگذار بر قیمت روزانه میلگرد از جمله نوسانات قیمت ارز، تحولات سیاسی و میزان تقاضا در بازار آهن آشنا شدیم و قیمت آهن‌آلات را در سال‌های اخیر تحلیل و بررسی کردیم. آهن‌آلات و میلگرد را می‌توان از راه‌های مختلفی مانند خرید حضوری از بازار آهن، خرید از بورس کالا، خرید از درب کارخانه و خرید آنلاین تهیه کرد. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت روز انواع میلگرد به سایت‌های معتبری مانند سایت تهران آهن مراجعه کنید و با اطلاع از جدیدترین نرخ آهن‌آلات مختلف، میلگرد مورد نیاز خود را به صورت آنلاین خریداری کنید.