رکوردشکنی ۷ ساله بهای جهانی طلا پیامد التهاب‌ در خاورمیانه

تهران– ایرنا– هجوم سرمایه‌گذاران برای خرید طلا به دلیل تنش‌های خاورمیانه موجب شد بهای این فلز گرانبها رکورد هفت ساله را بشکند.

به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری رویترز، تنش‌های ناشی از ناآرامی‌های منطقه خاورمیانه و تهدیدهای ضد ایرانی آمریکا موجب شد تا در معاملات امروز(۱۶ دی) بهای نفت خام نیز به بالاترین میزان خود در چهار ماه اخیر برسد.

به نوشته رویترز، مظنه هر اونس طلا با ۱.۵ درصد افزایش به یک هزار و ۵۷۹ دلار رسید که گرانترین بهای این فلز از آوریل ۲۰۱۳ تاکنون است.

عبور نفت از ۷۰ دلار
قیمت نفت خام نیز از بیم درگیری احتمالی در منطقه و امکان اختلال در عرضه جهانی این حامل انرژی افزایش یافت.
هر بشکه نفت برنت در معاملات امروز با یک دلار و ۴۶ سنت افزایش به بشکه ای ۷۰ دلار و ۶ سنت رسید و هر بشکه نفت خام آمریکا(وست تگزاس) نیز با یک دلار و ۱۷ سنت افزایش به ۶۴ دلار و ۲۲ سنت رسید.

در معاملات امروز نیز ارزش نیکِی (شاخص بورس ژاپن) ۲ درصد کاهش یافت و گشایش تلخی را برای سهامداران رقم زد.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه هشت نفر دیگر بامداد جمعه (۱۳ دی) در مسیر فرودگاه بغداد به دستور دونالد ترامپ و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شده و به شهادت رسیدند.

در پی این حرکت تروریستی و احتمال اقدام تلافی‌جویانه ایران، رئیس جمهوری آمریکا با گسیل نیرو به منطقه و انتشار مطالب تهدیدآمیز بر تنش‌های منطقه بیش از پیش افزوده است.